لیناگلیپتین برای خطر CV در ابتدای دیابت نوع 2 تقریبا مشابه با گلیمپیرید عمل می کند

19سپتامبر 2019- براساس مطالعه‌ ای که در 19 سپتامبر به صورت آنلاین در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر و همزمان در نشست سالانه ی انجمن اروپایی مطالعه ی دیابت در بارسلونا، ارائه شد، نتایج قلبی عروقی لیناگلیپتین با نتایج گلیمپیرید برای بزرگسالانی که در مراحا نسبتا اولیه ی دیابت نوع 2 قرار دارند و در معرض خطر زیادی برای بیماریهای قلبی عروقی هستند، تفاوتی ندارد.

دکترJulio Rosenstock ، از مرکز تحقیقات دیابت دالاس در Medical City، و همکارانش نتایج قلبی عروقی لیناگلیپتین را در مقابل گلیمپیرید (سولفونیل اوره) در 6042 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 با هموگلوبین گلیکوزیله ی 6.5 تا 8.5 درصد و خطر قلبی عروقی بالا بررسی کردند. بیماران به مدت متوسط ​​6.3 سال تحت نظارت بودند.

محققان دریافتند که نتیجه ی اولیه (زمان اولین وقوع مرگ ناشی از حوادث قلبی عروقی، یا انفارکتوس میوکارد غیر کشنده یا سکته مغزی غیرکشنده) به ترتیب در 11.8 و 12.0 درصد از بیماران در گروه های لیناگلیپتین و گلیمپیرید(نسبت خطر، 0.98؛ فاصله ی اطمینان 95.47، 0.84 تا 1.14، P < 0.001 for noninferiority) رخ داده است، این ارقام نشان دهنده ی بدتر نبودن نتایج لیناگلیپتین نسبت به گلیمپیرید است اما برتری آن را نیز نشان نمی دهد (P = 0.76).

 عوارض جانبی به ترتیب در 93.4٪ و 94.9٪ از بیماران در گروه های لیناگلیپتین و گلیمپیرید، با پانکراتیت حاد تایید شده در 0.5٪ از هر گروه رخ داده است. به طور کلی ، 10.6 و 37.7 درصد از گروه های لیناگلیپتین و گلیمیپرید حداقل یک مورد هیپوگلیسمی را تجربه کردند (نسبت خطر ، 0.23 ؛ فاصله اطمینان 95 درصد ، 0.21 تا 0.26).

نویسندگان اظهار داشتند که مطالعه ی حاضر اثرات ایمنی قلبی عروقی غیر متفاوتی را برای لیناگلیپتین در مقابل گلیمیپرید، عمدتاً در هنگام استفاده به عنوان گزینه ی درمانی کاهش سطح گلوکز بعد از متفورمین نشان می دهد.

چندین نویسنده روابط مالی خود را با شرکتهای داروسازی از جمله Boehringer Ingelheim که لیناگلیپتین را تولید می کند و بودجه این مطالعه را تأمین نموده است، افشا کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-09-linagliptin-noninferior-cv-early-diabetes.html